Saker att tänka på – löpning

Om du har tänkt att bege dig ut och springa, en viss sträcka så är det bra att tänka på en del saker. Många är det som gärna satsar på att klara den magiska milen. Det är bra att förbereda sig och se till så att du inte lider av en idrottsskada. Sedan är det själva genomförandet. Här är tips som hjälper dig att fixa att springa en mil, före, under och efter.

Bekväma kläder är ett måste. Ta gärna kläder du redan har använt i löpspåret tidigare så att du vet att de funkar så som de ska. Det är bra med kläder i mjuka material, som sitter bra på kroppen och att de sitter där de ska utan att de glider ner på något sätt.

Träna intervallträning och backträning inför din mil. Det ger kvick effekt på träningen. Du som vill springa fortare och göra bättre tid är att lyssna på musik. Det ger resultat att höra sina favoritlåtar.

springa

Fler tips att ta tillvara på

Det är inte fel att springa tillsammans med någon. Träna inför loppet med en vän, eller gå med i en grupp som löper tillsammans. I en löpargrupp kan du även få tips och råd om löpning och råd om olika sorters skydd som till exempel knästöd eller annat du kan behöva. Ett annat tips, är att investera i ett bra par skor. Det är viktigt att skon sitter skönt på foten, samt att den är anpassad efter din nivå av träning. Med rätt sorts sko minskar du risken för belastningsskador och hälsporre och det är även mycket roligare med ett par snygga pjucks på fötterna.

Inför själva loppet, så är det bra att vila dig i form, dagarna innan. Se även till att äta rätt så som en liten mängd fett och protein och en större mängd snabba kolhydrater samma dag som loppet går av stapeln.